Het Nationaal Verenigings Onderzoek is een initiatief van DNA en IVBB

Resultaten 2024

Hier presenteren wij het vierde Nationaal Verenigings Onderzoek, het grootste onderzoek naar verenigingen in Nederland. Aan deze editie hebben 3.500 verenigingen deelgenomen. Verenigingen zijn van oudsher stabiele organisaties, maar er is weer veel veranderd. Gelukkig ook ten goede! Bij veel verenigingen lijkt het ledenverlies gekeerd en bij de branche-, beroeps- en consumentenverenigingen is er sprake van groei. Toch is er alle reden om alert te zijn, al was het maar omdat de regeldruk nog altijd toeneemt en de digitalisering niet alleen een zegen is voor de verenigingen.

Deelname aan het onderzoek staat open voor alle type verenigingen van grote koepels, branche-, beroeps- tot aan de kleinste vrijwilligers verenigingen. Doet uw vereniging volgend jaar ook mee?

Highlights Nationaal Verenigings Onderzoek 2024

Download hier de highlights van het onderzoeksrapport van het Nationaal Verenigings Onderzoek 2024 waar ruim 3.500 verenigingen aan mee hebben gedaan.

Onderzoeks­rapport Nationaal Verenigings Onderzoek 2024

Alle informatie weten? Download de volledige onderzoeksrapporten van het Nationaal Verenigings Onderzoek 2024.

Rapportage
branche-, beroeps- en consumenten­verenigingen
Rapportage
vrijwilligers­verenigingen

"Deze resultaten geven mij beter inzicht in wat er speelt in de wereld van verenigingen."