Het Nationaal Verenigings Onderzoek is een initiatief van DNA en IVBB

Over ons

Het Nationaal Verenigings Onderzoek (NVO) is een initiatief van DNA (De Nederlandse Associatie) en IVBB (Instituut voor Verenigingen Branches en Beroepen). DNA is hét platform voor verenigingen in Nederland. Door onderling kennis en ervaringen uit te wisselen werken de bij DNA aangesloten verenigingen aan de continue ontwikkeling van het verenigingswerk. IVBB heeft als instituut de doelstelling om verenigingen te ondersteunen bij het verhogen van hun dienstverlening aan leden door het stimuleren van samenwerking en co-creatie.

De betrokken doeners en denkers

Dr. Peter Noordhoek RAE

Directeur ASQ

Peter Noordhoek is in 2019 in Tilburg gepromoveerd op het onderwerp ‘Trusting Associations. A Surgent Approach to Quality Improvement in Associations’. Onderdeel van dit onderzoek is een internationale verkenning naar het aantal verenigingen, hun aard en impact. Hij is eindverantwoordelijk voor het NVO en heeft in het bijzonder aandacht voor beroepsverenigingen.

ASQ

Cécile Veldman

Directeur De Nederlandse Associatie, DNA

DNA is een vereniging van, voor en door verenigingen. Dit onderzoek ziet DNA als vitaal voor de verdere ontwikkeling van verenigingen en verenigingsprofessionals.

DNA

Prof. dr. Lucas Meijs

Erasmus Universiteit Rotterdam

Lucas Meijs is hoogleraar Volunteering, Civil Society and Businesses aan de vakgroep Business-Society Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University en professor Strategic Philanthropy bij het Erasmus Centre for Strategic Philanthropy. Binnen dit onderzoek heeft hij bijzondere aandacht voor vrijwilligersverenigingen.

Erasmus Universiteit Rotterdam

Dr. Mr. Tim van der Rijken

Directeur Be-TIM

Tim van der Rijken is gepromoveerd op een proefschrift over strategievoering in brancheorganisaties. Mede op dit gebied ligt een ruime ervaring als bestuurder en adviseur in de verenigingswereld. Voor het onderzoek met bijzondere aandacht voor brancheverenigingen.

Be-Tim

Drs. Mathieu Daalder

Voorzitter Co-creatie Council IVBB

Mathieu Daalder heeft een ruime en brede ervaring binnen de verenigingswereld. Hij heeft veel praktijkervaring met besturen, management, accountmanagement, ledenwerving, ledenbinding en partnerships. Binnen dit onderzoek heeft hij bijzondere aandacht voor sportverenigingen.

IVBB

Marike Kuperus

Maat bij Kuperus&Co

Marike Kuperus heeft veel kennis van beroepsverenigingen, politieke en ideële verenigingen en verenigingen in de zorg en cultuursector. Ze heeft gepubliceerd over governancevraagstukken en de dynamiek tussen leden, vrijwilligers en bestuur.

Kuperus&Co

De betrokken duwers

IVBB Council Directors

IVBB Council of Directors komt 2 x per jaar bij elkaar en ontwikkelt een visie op en voor verenigingen en geeft richting aan IVBB initiatieven.

IVBB Co creatie Council

IVBB Co creatie Council werkt en denkt inhoudelijk mee aan de opzet, invulling en kwaliteit van IVBB initiatieven.

"Verkrijg inzicht in je vereniging ten opzichte van andere verenigingen! "